Thursday, March 19, 2009

SEPAGI BERSAMA AL-SAGOFF

Hari itu sedikit suram. Pagi yang jernih ditemani rintik-rintik yang membuih. Mata yang sayu terus menjadi kuyu. Kelas pukul 8 pagi adalah suatu kelas yang sangat menduga iman. Tambah lagi dengan suasana tenang seolah seperti di indera kayangan, nikmat tidur mana yang tidak mahu dilepaskan? Namun hati ini terus gah menghadapi cabaran, harithun 'ala waqtihi harus dipenuhi, bukanlah kerana semata-mata ia terkandung dalam 10 muwasafat, tapi kerana itulah sifat nabi kita dan juga sifat seorang muslim. Alhamdulillah, kaki ini sempat juga memijak lantai kelas sebelum pensyarah yang tegas tetapi lembut itu masuk. Sambil menunggu pensyarah datang, sambil mata tidur menelentang.

Kemudian, masuklah juga pensyarah itu dengan izin Allah. Prof Madya Dr Syed Ahmad al-Sagoff, pensyarah subjek law of torts di Kulliyyah Undang-Undang Ahmad Ibrahim yang cukup mengagumkan. Mempunyai kaliber, ciri-ciri dan karisma sebagai seorang muslim yang berwibawa (Dah puji ni, kalau tak dapat A gak tak taw ler nak cakap apa, adeh). Rutin beliau, setiap kali permulaan kelas pasti tidak akan lalai daripada membacakan hadith-hadith pilihan yang terkumpul di dalam kitab Fadhail A'mal. Selain sebagai tazkiyah an-nafs, ia juga membantu minda memasuki gear perlahan demi perlahan. Sehingga terdapat rakan sekelas yang bukan muslim juga khusyuk mendengar ayat-ayat hadith itu diungkapkan indah satu demi satu.

Begitu pun pagi ini rutinnya berbeza, tanpa membuka kitab Fadhail A'mal, (malah membawanya pun tidak), terus Dr Syed Ahmad al-Sagoff bertanya, "Apakah yang wujud dalam bayangan kamu apabila berfikit tentang sultan?"
Sudah tentunya perbualan ini terjadi dalam bahasa inggeris. Maka berbondong-bondonglah idea dan cadangan dilemparkan oleh pelajar-pelajar yang bermata kuyu tersebut. Mungkin antara yang sempat dirakam minda ialah perkataan-perkataan seperti, power, palace, keris, yellow, crown, umbrella dan beberapa lagi perkataan lain. Saya masih menduga apakah sebenarnya mesej yang mahu disampaikan.

Kemudian, Dr al-Sagoff menukar kepada soalan yang lain pula, "Apakah pula yang wujud dalam bayangan kamu apabila berfikir tentang seorang peguam?"
Saya tersenyum, maka muncullah jawapan-jawapan yang menarik terbit di papan putih sekali lagi. Antaranya ialah Karpal Singh, pride, arrogant, court, cases, sweet talker, justice, dan yang paling penting sekali iaitu money, money and money. Ya, inilah jawapan pelajar-pelajar yang kian segar itu. Cadangan, lontaran dan mungkin juga tohmahan itu telah menjadikan kelas itu kian tumbuh segar membugar. Maka apakah komen pensyarah berjambang tebal itu?

Dengan tenang beliau yang juga aktif bergerak dalam jamaah tabligh memberi pandangan, "Hmmm, tak lah teruk sangat, tapi ketahuilah, inilah anda di masa hadapan nanti!"
Kelas menjadi tergamam, malah ada yang separa membungkam. Masakan ini adalah sifat-sifat kami?

Persepektif masyarakat terhadap kerjaya seorang peguam sudah pasti bermacam-macam ragam. Namun hatta sekarang pun tetap terdapat pandangan negatif terhadap kerjaya kepeguaman. Jikalau ditanya kepada budak-budak, lawyer is liar. Ya, mungkin benar. Bertanya kepada mereka yang pakar agama sikit, "there is no lawyer in heaven", bernada kelakar tapi hakikat itulah pandangan masyarakat. Bersifat materialistik, sanggup menggandaikan prinsip semata-mata demi mengejar keuntungan yang berlipat-lipat kali ganda. Ya, ini tidak kurang benar juga. Malahan di dada-dada akhbar juga berselerakan dengan berita peguam-peguam yang telah mengkhianati amanah yang telah diberikan mereka, istilah digunakan ialah, criminal breach of trust. Walaupun manusia itu bukanlah sempurna akhlaknya, tapi tak kan lah sehingga sifat negatif ini yang lebih tertonjol daripada sikap positif, pandangan anda?

Dr al-Sagof sambung mengatakan bahawa 10-20 tahun lepas, lebih banyak lagi perkataan negatif yang terbit di papan putih sejurus menanyakan pelajar-pelajar akan soalan yang sama. Sekarang mungkin beberapa perkataan sudah lenyap, apa mungkinkah pandangan masyarakat terhadap kerja kepeguaman itu sudah semakin pulih? Bagaimanakah jawapan pelajar-pelajar genarasi baru ketika ditanya soalan yang sama juga pada 10 tahun akan datang? Apakah mungkin perkataan arrogant, pride, money itu akan tetap kukuh terukir indah di papan putih? Atau mungkin kita mahu melihat perkataan seperti caring, helpful, hard working dan honest pula yang mengisi lidah-lidah sebutan? Realiti atau fantasi? Selamat datang ke alam kepeguaman!




Mungkinkah ini wajah bakal-bakal peguam yang akan mengislahkan kerjaya kepeguaman di Malaysia?

4 comments:

Unknown said...

salam marwan..

Unknown said...

Takleh buat calon ni budak law.

marwan_amz said...

W'lam, ni akhi harir yg mana ek? x brape ingat....(adeh, jgn mare ye)

marwan_amz said...

Ye ke Azree? Ehem....