Sunday, March 29, 2009

LAW vs MEDIK: SURAT LAMA DARIPADA TEMAN

"Wahai Tuhanku! Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada memohon sesuatu yang aku tidak mempunyai pengetahuan mengenainya; dan jika Engkau tidak mengampunkan dosaku, dan memberi rahmat kepadaku, nescaya menjadilah aku dari orang-orang yang rugi".

(Al-Quran;011:47)

Kali ini saya ingin menulis, khusus sebenarnya ditujukan pada sahabat saya, yang baru-baru ini perlu membuat keputusan yang serius, dan dalam masa yang singkat. Antara PERUBATAN dan UNDANG-UNDANG. Moga beliau ditunjuki Allah jalan yang lurus untuk menentukan hala tuju masa depannya. Moga beliau meletakkan Allah sebagai tujuan utama dalam apa jua tindakannya.

"Dan sesiapa yang diberi hidayah petunjuk oleh Allah, maka dia lah yang sebenar-benarnya berjaya mencapai kebahagiaan."

(Al-Quran;017:97)

Setelah kira-kira 4 bulan lebih pada pengetahuan saya beliau berada di Matrikulasi UIA untuk bidang undang-undang, baru-baru ini saya mendapat khabar yang beliau mendapat khabar bahawa beliau mendapat tawaran ke Mansoura University untuk perubatan; bidang yang pernah menjadi pilihannya suatu ketika.

Kini, beliau dalam dilemma, antara undang-undang yang sudah dicintainya, atau perubatan yang pernah menjadi idaman kalbu. Hrmm, macam nak pilih apa lak ea. Beginilah, be professional, saya cuba mengutarakan pandangan seorang sahabat, yang mungkin dangkal sifatnya, mohon diperbetulkan oleh mereka yang sudi membetulkan.

Ini kisah, berkisar tentang cita, yang berkait dengan cinta, dan cinta itu pasti kembali padaNya. Secara peribadi, saya memandang sewajarnya dan satu keperluan sebenarnya untuk beliau meneruskan pengajian dalam bidang undang-undang. Hujahnya muda, we all need u to be there, to bring Islamic law to its real position, to represent da mukminin in da field, to draw da glory of Islamic Law at da future...

Bukan saya tidak mengalukan kehadiran beliau dalam bidang perubatan, apatah lagi Mesir. Dialukan sebenarnya. Sedikit selitan, andai beliau ditakdirkan di sini, banyak benda yang boleh digali di Ardhul Kinanah ini. Egypt such a jewel, deeply in dust n soil, seems dusky initially, have to deep dig 1st, u'll discover how precious it is. Memang jika cerita, Arab kebanyakan tak bagus sikapnya, dengan sifat kasar dan kurang adab, apatah suka menipu dan suka buang sampah rata-rata, belum lagi dengan persekitaran yang nak cerita buruknya memang tak habis. Namun, itulah namanya permata, kita kena pandai cari, insyaAllah, tak tersangka hasilnya. Macam di Fustat, dekat dengan Masjid Amru, di malam 27 dan 28 Ramadhan lepas, bertuah sungguh ada Syeikh Jibril, syeikh dari Makkah, tapi asal Mesir (if I'm not mistaken) menjadi imam Terawih dan Qiyam. Belum dikisahkan lagi dengan kelas-kelas talaqqi, tafsir, hafaz Quran belajar bahasa Al-Quran, nak cerita syoknya lagi menjadi adik kepada kakak-kakak dirasat yang pandai masak dan best dalam story telling. (hobi saya bila lepak dengan kakak-kakak dirasat; akak, cerita la pape, pasal pelajaran akak...Wahabi tu apa menda? Kalau macam ni, macam mana? Macam ensiklopedia bergerak lak, senang je kalau ada apa-apa.).

p/s; kalau sakit pula, pergi jumpa je kakak tahun 6 yang tengah tunggu nak periksa. Hihi, pernah je minta prescriptions dari Kak Jat.

Yang bagusnya Arab, kalau kita minta tolong apa-apa, masyaAllah, sangat semangat membantu. Ini saya cerita dalam post lain ea.

Nak digambarkan, saya sangat teruja dengan Mesir, sangat sayang..sangat menghargai. Di sinilah banyak boleh dipelajari, thaqafah diri untuk masa depan.

Saya percaya, sahabat-sahabat saya yang menceburkan diri dalam bidang Perubatan, punya cita-cita. Dan mungkin ini juga aspirasi sahabat saya ini apabila mahu menceburi bidang perubatan. Mahu menjadi doktor mukmin, doktor mengubat jasmani dan rohani, membawa kembali jismi kepada kestabilan fisiologi dan rohani kepada fitrah insani, mempraktiskan Fiqh Medicine, menubuhkan Mustasyfa Islamiyy di Malaysia dan mungkin di seluruh dunia. mengasaskan medical school, combining medical study wif Islamic and ethics perspective, handling medical issues wif QS as reference. Tidak berlaku masalah dalam soal jawab pesakit terhadap doktor tentang rukhsoh-rukhsoh dalam ibadah seorang pesakit, rukhsoh seorang doktor dalam melaksanakan tugas, menimbang tara masalah dengan meletakkan QS sebagai parameter. Apatah lagi seorang doktor boleh menyumbang besar membantu para mujahid di medan juang. Dan bayangkanlah, saat pertama seorang bayi ke dunia fana, disambut oleh doktor mukmin mendoakan barokah dan kerahmatan seluruh hidup yang bakal ditempuh bayi tersebut. Hendak dicerita, di waktu ini, di waktu genting, di saat nikmat sihat itu tiada, di situlah sebenarnya memerlukan soerang yang mengingatkan kita bahawa kita masih ada Dia. Dan yang paling sesuai untuk ini semua, adalah insan yang memilih untuk menjadi doktor mukmin. Itu cita-cita saya, insyaAllah.

Namun, wahai sahabatku yang masih dalam pilihan, tidak pernah niat ini tidak mahu kau di sini, cuma kukatakan, insyaAllah, bidang ini punya kami, usah dikhuatiri, panjatkan doa semoga hati-hati ini diistiqamahkan dengan niat suci ini. Sahabat-sahabat kita ramai sudah di sini, tidak menjadi fardhu ain padamu insyaAllah. Belum ditambah dengan senior-senior medic dan denstistry yang mengundang kagum.

Sebaliknya di dalam bidangmu kini, ku masih mencari siapakah dia pejuang dalam bidang itu untuk generasi kita. Kau sendiri mengetahui, berapa ramai sahabat kita yang memohon ke bidang itu, tapi masih belum tiba hasilnya. Kau tahukan betapa perlunya seorang peguam. Di saat bergolek kisah murtad Aisyah Bukhari, Lina Joy, jika tiada peguam fiqrah Islamiyy, mampukah kita memartabatkan apa yang sewajarnya? Belum lagi pertikaian demi pertikaian yang melibatkan perlembagaan apatah lagi undang-undang Negara. Waktu itulah sahabatku, ramai doktor pun tiada makna, andai tiada siapa yang ahli dalam bidang undang-undang yang mampu berjuang di medan yang sepatutnya. Dan detik itu, ia menjadi fardhu ain.

Sahabatku, percayalah keperluan untuk kau menjadi seorang peguam. Pada penglihatanku yang dangkal, sudah banyak perkara yang menuntut perubahan segera dalam bidang ini. Ditambah dengan karaktermu, pada pandanganku, menjadi asset penting sebagai orang kuat yang mampu membawa sesuatu for da sake of da future.

Sahabatku, syariah Islamiyyah kini masih hambar. Walau bukan maknanya tiada pejuang, cuma ku pohon padamu, jadilah wakil kami, padaku wakil generasi kita, menjadi tali pejuang peguam-peguam mukmin sebelummu, menjadi kesinambungan perjuangan mereka. Sama seperti kembang mekarnya perlaksanaan Muamalah Ekonomi dan perbankan Islam, mahu menegakkan sesuatu memerlukan ilmu dan pengkiktirafan kelayakan. Mereka yang tiada ilmu apatah tidak ahli masakan mampu membawa perubahan. Dan untuk menjadi ahli sudah tentu adalah dengan melibatkan diri di dalamnya. Tanpa pengiktirafan pula, sukar benar manusia kini mahu menerima pandangan.

Sahabatku, kau pandanglah sekitarmu, persekitaran pembelajaran undang-undang mahupun bidang undang-undang itu sendiri, ahlinya, pelajarnya, corak fikirnya, gaya bawanya, suasana, aplikasi Islamiynya dan kau fikirlah sedalamnya, ramalkan masa depannya dan timbulkan persoalan dalam dirimu, "adakah perlu aku di sini?"

Langsai sudah tugasku sebagai sahabat, mengutarakan apa yang ada bersama doa kupanjatkan moga dipermudahkan urusanmu. Segalanya kini terletak padamu. Kau lebih mengetahui dirimu. Panjatkan seikhlasnya doa, setinggi pengharapan petunjuk dariNya. Aturkan langkahmu. Kau juga mengetahu, kupercaya ini jua bukan lintasan hatimu sahabatku, persoalan prestij atau nama, apatah wang, tapi fikirlah yang manakah kini memerlukan character yang sesuai yang ada padamu dan yang paling penting, sejauh manakah ia membawa lebih taqarrub padaNya.

"Wahai orang-orang yang beriman! mahukah aku tunjukkan sesuatu perniagaan yang boleh menyelamatkan kamu dari azab seksa yang tidak terperi sakitnya? Iaitu, kamu beriman kepada Allah dan RasulNya, serta kamu berjuang membela dan menegakkan ugama Allah dengan harta benda dan diri kamu; Yang demikian itulah yang lebih baik bagi kamu, jika kamu hendak mengetahui (hakikat yang sebenarnya).

(Al-Quran;061:10-11)

"Wahai Tuhan kami! ampunkanlah dosa-dosa kami dan perbuatan kami yang melampau dalam urusan kami, dan teguhkanlah tapak pendirian kami (dalam perjuangan); dan tolonglah kami mencapai kemenangan terhadap kamu yang kafir."

(Al-Quran;003:147)

Wahai Tuhan kami, ampunkanlah dosa-dosa kami, dan hapuskanlah daripada kami kesalahan-kesalahan kami, dan matikanlah kami bersama orang-orang yang berbakti;"

(AL-Quran;003:194)

p/s: siapalah diri ini sebenarnya nak menulis komen untuk sahabat ini, yang pasti jauh lebih matang fikir dan akalnya. Maaf dipohon andai rima cerita seolah memaksa.

p/s: advantage untuk aku dan tempias pada KISAS secara langsung kalau kau go on dengan undang-undang, boleh aku kecek kau tolong budak bahas dapatkan balik status juara dalam debat. Haha, boleh tak nih?


Surat ini (surat alam maya sebenarnya) telah ditulis di Cairo oleh Radin, sahabat sesekolahku ketika singgah bersama mengaji di Kolej Islam Sultan Alam Shah yang telah disiarkan pada tarikh 15 Oktober 2007 di blog peribadi miliknya ketika itu, dia boleh dilawat di www.camarstolidus.blogspot.com. Insya Allah, isu dalam surat ini akan dijawab dalam artikel yang akan datang setelah hampir setahun setengah isu ini dibiarkan diam. Nantikan sahaja khabarnya, wallhu a'lam.

8 comments:

Danial Izzat Zulbahari said...

marwan, cerita ni mcm ada kaitan ngn sahabat aku sorang tu.. =)

all the best!

Unknown said...

Baru tahu radin boleh menulis seperti ini. Rasanya khas email nih. Ehem... Ehem...

Sabak Bernam tu dekat je.

marwan_amz said...

to Danial Izzat,

Teringat pula first time ak jumpe ko kt serdang dulu, punyeler semangat tgk ko nk amek law, hehe, mantop2....


to Azree,

Spekulasi yg tdk membuahkan amal langsung...:-)

utrujah said...

mula2 baca rasa pelik, sebab rasa macam pernah baca

bila dah sampai bawah, rupa2nya memang dah pernah baca

notes: radin tu pangkat makcik pada ana.he

Azree Hanifiah said...

Ini bukan spekulasi semata-mata. Tapi ada perbincangan disebaliknya dan harapnya akan membuahkan amal(kahwin).

marwan_amz said...

to Azree (yg sgt degil ini),

Ya Allah, ampunilah sahabatku ini jikalau dia berniat jahat terhadap perjuanganku yg suci ini....(hehe, jgn mare ye, pimjam ayat nta)


to Utrujah,

Ye ke? Alamak!!!!!

408 said...

adepun, encik marwan meminta ak mengisukan post beliau ini (soh komen pelik2)..namun, kerana kasihkan seorang sahabat, atas dasar ikatan persaudaraan, ak xsanggup menimbulkan spekulasi2..semoga berbahagia..

(hahaha)

Azree Hanifiah said...

Jom Marwan kita pi Sabak Bernam, balik kampung ana.

Pastu boleh singgah Sg Besar. Ehem... ehem...