Sunday, December 13, 2009

Penghormatan Akhir kepada Ayahanda Ustaz Abdullah Salleh




Khamis lepas, saya mendapat mesej daripada rakan sekolah saya dahulu, saudara Irfan Mohd Noor memberi khabar bahawa ayahanda Ustaz Abdullah Salleh bin Sulaiman telah pun menghembuskan nafasnya yang terakhir pada pagi tersebut.


Saya seperti berhenti bernafas untuk seketika, memang sudah agak lama saya tidak pernah bersua dengan bekas Pengetua Sekolah Agama Menengah Hulu Langat ini. Mungkin sahaja jika beliau sudah pun tidak mampu untk mengecam saya lagi.


Ustaz Abdullah Salleh yang lebih mesra dikenali oleh pelajar-pelajar Samten ketika itu dengan gelaran ‘ayahanda’ ialah seorang Pengetua yang sangat dihormati dan disayangi oleh pelbagai lapisan dan kelompok pelajar serta guru. Malah sahabat-sahabat saya yang sedikit nakal ketika itu juga sangat menghormati beliau. Sememangnya beliau mempunyai karakter yang sangat peramah lagi mesra, tiada sebab untuk mempertikaikan gelaran ayahanda yang diberikan kepadanya.


Ayahanda memulakan khidmat sebagai pengetua Samten ketika saya sudah pun memasuki Samten sebagai pelajar tingkatan satu. Tempoh perkhidmatannya di Samten pula tamat ketika saya berada di awal tingkatan empat selepas. Pada tahu yang sama juga, saya berpindah ke sebuah sekolah SBP dalam melanjutkan pelajaran saya.


Secara peribadi, perkhidmatannya sepanjang tempoh tiga tahun sebagai Pengetua Samten sangat memberansangkan. Beliau adalah seorang ustaz yang sangat berilmu dan wara’. Beliau juga sangat mesra dengan pelajar yang menyebabkan setiap pelajar merasakan diri masing-masing disayangi. Beliau rajin solat berjemaah serta member tazkirah kepada pelajar-pelajar asrama di sekolah. Beliau juga banyak melakukan perubahan terhadap sekolah dalam memastikan sekolah mampu untuk bersaing dengan hebat terutamanya dalam PMR. Hal ini terbukti apabila jumlah pelajar yang mendapat semua A dalam PMR mencecah kepada lebih 30 orang yang di mana sebelum kehadirannya bilangan tersebut amat sukar untuk melepasi angka sepuluh. Selain kemajuan daripada sudut akademik, beliau juga fokus dalam pembaharuan landskap sekolah sehingga mampu menarik perhatian krew telemovie ‘See You di IPT’ yang dibintangi oleh Ngasrizal Ngasri dan Kumpulan Nasyid UNIC untuk berlakon di situ.


Pernah suatu ketika saya sedang bertanyakan Ustaz Dzailqamar tentang maksud maf’ul bih, Ayahanda yang kebetulan mendengar pertanyaan saya itu tiba-tiba datang menghampiri saya lantas memukul sedikit saya di belakang lantas berkata,

“entalah maf’ul bih!”

Saya yang terkial-kial dengan perbuatan Ayahanda itu akhirnya mengerti bahawa apa yang dimaksudkan ayahanda sebagai ma’ful bih itu ialah orang yang telah dipukul (objek) yang menunjukkan saya kerana telah dipukul oleh Ayahanda yang merupakan fa’il (pelaku) ketika itu.


Kali terakhir saya bertemu dengan ayahanda ialah ketika di awal tingkatan empat yang mana ketika itu saya sedang menunggu tawaran kemasukan ke MRSM dan SBP. Saya masih ingat yang ketika itu kami sedang jalan berdua berhadapan pejabat sekolah, kata Ayahanda,

“Marwan pun nak pindah sekolah ke lepas ni?”

Saya terdiam sebentar. Memang menjadi kebiasaan untuk pelajar-pelajar cemerlang PMR sekolah tersebut untuk berpindah ke sekolah-sekolah terkenal yang lain khususnya MRSM dan SBP, atau paling kurang sekalipun ke Sekolah Agama Menengah Bestari.

“Tak yahlah pindah Marwan, kita sama-sama bantu sekolah ini jadi cemerlang.”

Saya hanya tersenyum.


Namun, perancangan Allah mengatasi segala-galanya, Ayahanda diarahkan untu berpindah ke sebuah Sekolah Agama di Sabak Bernam. Hal ini menyebabkan saya mampu membuat keputusan tanpa rasa bersalah kepada insan yang sangat berjasa ini untuk berpindah ke KISAS yang telah pun menjadi impian saya sejak kecil dahulu.


Semoga segala kebaikan beliau yang diukirkan di sini akan menjadi saksi di hadapan Allah yang Maha Pengampun bahawa sesungguhnya Ayahanda telah melakukan amalan yang soleh sepanjang beliau menggalas beratnya kalimah syahadah di muka bumi ini.


Wallahu a’lam.




Sebahagian daripada pelajar-pelajar cemerlang Samten didikan Ayahanda.
Kini semuanya sedang gigih berkelana menuntut ilmu di dalam dan luar negara








2 comments:

keretasorong said...

dlm gmbr teakhir tuh ader gmbr kmu kerh???

just nk tnyer, sbb klu ader pn aku taK dpt kesan mne satu kamu :P

sowy..

hehhe

marwan_amz said...

Gambar Maman dalam tu x perasan?