Friday, April 16, 2010

Menghayati Tarbiyah Dalam Segenap Aspek Kehidupan

Saya telah mengenali perkataan tarbiyah sejak saya masih di bangku sekolah rendah. Namun, perkataan itu mula menjadi sangat signifikan dalam kehidupan saya ketika berada di menengah atas. Tidak hairan kerana perkataan tersebut sentiasa dilaung-laungkan oleh abang-abang senior serta para ustaz dan ustazah ketika itu.

Maka persoalan yang timbul, apakah sebenarnya erti tarbiyah itu? Istilah tarbiyah yang berasal daripada bahasa Arab ini sudah banyak kali didefinisikan oleh para tokoh yang pelbagai dalam kitab masing-masing. Menulis berdasarkan pengalaman, kesimpulan yang saya peroleh bahawa tarbiyah ialah sebuah proses penterjemahan ilmu yang diperoleh kepada amal. Sudah tentu ilmu dan amal yang dimaksudkan di sini ialah ilmu dan amal yang soleh.

Oleh kerana itu, pemahaman bahawa tarbiyah hanyalah sebuah proses pemindahan ilmu semata-mata daripada individu kepada individu adalah tidak tepat, malah akan menyebabkan individu tersebut salah faham akan hakikat tarbiyah yang sebenar. Hal ini kerana output daripada menyertai proses tarbiyah ialah amal. Tanpa lahirnya sebuah amal, proses tarbiyah boleh dikatakan masih belum berlaku atau pun jika sudah belaku, ianya masih belum berjaya.

Sebagai contoh, seseorang mendapat ilmu daripada pembacaan kitab bahawa solat lima waktu adalah wajib. Maka tarbiyahlah yang akan menjadikan seseorang tersebut melaksanakan solat lima waktu tersebut seperti yang telah diketahuinya. Tanpa melalui proses tarbiyah, seseorang itu hanya mengetahui hakikat kewajipan solat lima waktu, tetapi tidak mampu untuk mengamalkannya.

Maka janganlah kita terkejut atau buat-buat terkejut apabila kita berjumpa dengan seseorang yang mempelajari pengajian Islam secara formal seperti syariah, usuluddin dan Quran dan hadis tetapi seperti tidak melaksanakan apa yang telah mereka pelajari. Bahkan kadang-kadang lebih teruk daripada golongan manusia yang tidak pernah didedahkan dengan pendidikan Islam secara formal. Terdapat seorang rakan sekelas perempuan beraliran syariah tersipu-sipu menyembunyikan muka apabila terserempak dengan saya di KL Sentral kerana memakai pakaian yang kurang sempurna daripada pandangan syariah. Kemudian meminta saya supaya tidak menceritakan hal ini kepada orang lain. Saya hanya menggeleng sahaja. Bukankah semester pertama lagi pelajar undang-undang aliran syariah sudah didedahkan dengan isu aurat dalam subjek Ayatul Ahkam wa ahadisatahu?

Cerita di atas itu sudah cukup memberi ibrah bahawa ilmu semata-mata tidak cukup untuk mengubah hidup kita menjadi lebih baik, tetapi perubahan tersebut memerlukan kepada satu proses penterjemahan ilmu kepada amal iaitu proses tarbiyah. Generasi sahabat merupakan satu generasi yang sangat hebat (Syed Qutb menggelarkan sahabat sebagai jailul fareed iaitu generasi yang unik dalam bukunya Ma’alim fit Tareeq) kerana mereka telah mengalami satu proses pentarbiyahan yang sangat hebat daripada al-Quran dan Rasulullah. Ilmu mereka mungkinlah tidak sehebat ilmu generasi kita yang mempunyai master, PhD, Profesor dan sebagainya. Tetapi ilmu mereka yang sedikit itu telah berjaya mereka terjemahkan kepada amal.

Maka persoalan yang keduanya pula ialah, apakah proses yang dinamakan tarbiyah itu? Proses tarbiyah itu sangat luas. Ianya mlingkupi seluruh aspek kehidupan kita. Hal ini kerana seluruh kehidupan kita memerlukan tarbiyah untuk bergerak maju. Saya kadang-kadang berasa rimas dengan sesetengah orang yang cuba mengasingkan tarbiyah dan aktivisme. Tarbiyah dan aktivisme bukanlah perkara yang berbeza, malah kedua-duanya bergerak selari. Mengikuti pengajian ilmu, daurah dan ta’lim sememangnya merupakan elemen penting dalam tarbiyah, tetapi tarbiyah bukanlah hanya terbatas kepada aktiviti-aktiviti kerohanian seperti itu sahaja.

Atas alasan tersebut, saya mengatakan bahawa menjadi seorang AJK di dalam sebuah program juga adalah tarbiyah. Kerana menjadi AJK itulah yang akan mendidik seseorang untuk menterjemahkan segala ilmu yang telah diperoleh daripada ta’lim, daurah dan sebagainya. Jikalau sepanjang dia menjadi AJK, dia gagal untuk menahan sabar, masih mengumpat, mencerca orang lain, tidak berdisplin, tidak terurus kerja dan sebagainya, maka jelas bahawa segala input yang telah diperolehinya sebelum ini telah gagal untuk dipraktikkan. Hal ini sekali lagi jelas menunjukkan bahawa ilmu sahaja tidak cukup, tetapi perlu dibuktikan dengan amal dan prosesnya tak lain dan tak bukan ialah tarbiyah.

Saya ulang sekali lagi, tarbiyah itu sangat luas. Menyertai usrah adalah tarbiyah, menyertai pengajian Islam adalah tarbiyah, berzikir adalah tarbiyah, bangun qiyamullail adalah tarbiyah, menjadi pelajar universiti adalah tarbiyah, menyiapkan assignment daripada pensyarah adalah tarbiyah, menyertai perkhemahan adalah tarbiyah, menjadi pengerusi majlis adalah tarbiyah, menjadi pimpinan organisasi adalah tarbiyah, menjadi ahli biasa dalam organisasi adalah tarbiyah, menjadi Kem Komanden adalah tarbiyah, menjadi AJK teknikal adalah tarbiyah, mengemas rumah adalah tarbiyah, membawa kenderaan adalah tarbiyah, menjadi penceramah adalah tarbiyah, bersukan adalah tarbiyah, menulis penulisan ilmiah atau karya kreatif adalah tarbiyah, menjadi suami atau isteri adalah tarbiyah, menyertai demonstrasi adalah tarbiyah dan banyak lagi yang masih boleh disenaraikan.

Hal ini kerana semua perkara yang saya sebutkan di atas akan menterjemahkan ilmu yang diperoleh dalam kelas atau melalui pembacaan kepada amal. Maka mereka yang terlepas pandang bahawa setiap aktiviti ini adalah tarbiyah dengan mengecilkan skop tarbiyah kepada pengajian ilmu semata-mata adalah golongan yang syok sendiri seolah-olah mereka sudah ditarbiyah. Maka apabila sampai ke medan amal, mereka akan terumbang-ambing lantas hilang ditiupi awan. Sudah tentu, tarbiyah yang paling besar sekali ialah tarbiyah melaui Jihad Qital kerana ia merupakan tarbiyah antara hidup atau mati. Adakah mungkin para sahabah dan mujahidin mampu bergerak ke medan Qital jikalau tarbiyah yang diperolehnya hanyalah tarbiyah melalui program pengisian ilmu dan pembacaan buku sahaja tanpa mengikuti tarbiyah latihan berbentuk fizikal?

Kesimpulannya, ilmu sahaja tidak memadai untuk mengubah diri. Ia memerlukan satu proses yang konsisten dalam melakukan perubahan tersebut yang dikenali sebagai tarbiyah. Tarbiyah pula tidaklah sempit sifatnya, tetapi seluruh kehidupan kita adalah tarbiyah, dengan syarat kita memahami apakah sebenarnya objektif di sebalik setiap apa yang kita alami. Maka, benarkah kita jikalau kita menganggap yang kita tidak memerlukan tarbiyah lagi?


Wallahu a’lam




Nasyid juga boleh dikira sebagai tarbiyah bukan?








9 comments:

syaimaa' said...

salam.

iye kadang2 kita terlepas pandang dengan medan amal yang juga menjadi sebahagian dari tarbiah diri.
sebab itu perlukan kepada peringatan yang konsisten daripada mereka yang ingat.
tarbiah perlukan masa.
jzkk atas peringatan.

wallahua'lam

Anonymous said...

salam.

well said. kehidupan adalah tarbiyah. dan terpulang kepada individu itu sendiri utk mencorak kain masing-masing. kalau hati kering takkan nak salahkan orang lain? kitalah yang harus membasahkan hati & suasana sekeliling.

bukankah seorang individu muslim itu jika dicampak ke tengah lautan boleh menghasilkan pulau? sendiri mau tau mutaba'ah patut macam mana utk membuahkan hasil sedemikian.

hidup mesti bermanfaat kpd org lain juga, jgn asyik bergantung kpd org lain/suasana.

wallahua'lam..

Nuh Zuleffendi said...

great article..teringat ada sebuah article yg tarbiyah ibarat minyak yang menjadi sumber nadi pergerakan sesebuah kenderaan...tanpa minyak,x bergeraklh kereta..ada orang mendapatkan tarbiyah dengan cara yang paling susah dan ada orang mendapat tarbiyah dengan jalan yang lebih senang...yang penting minta doa pada allah supaya menetapkan jalan yang terbaik utk kita...moga kita terelak dari menyangka kita telah buat pilihan yang terbaik utk mentarbiyah diri kita tetapi dalam jangka masa panjang, ia mengabaikan kepentingan kumpulan yang bersama2 dgn kita..moga Allah meletakkan jalan terbiyah yg kita lalui adalah yang menaikkan diri kita dan kawan2 sekeliling juga...kerana itulah yang dipanggil amal jama'ie

Azraai Ahmad said...
This comment has been removed by the author.
Azraai Ahmad said...

Great entri bro! Insyaallah, Tarbiyah mu akan terus Hidup jika kau jadikan Kehidupan ini sebagai Tarbiyah! ^_^

botak said...

tarbiah~
menarik jugak kalau dgr..
proses transformasi dr teori kpd praktikal eh?
mmg betul x semua org yg belajar agama amalkan ape yg diorg belajar.lg baik xpyh belajar,kn?

marwan_amz said...

Terima kasih banyak kepada para senior (abang-abang dan kakak-kakak) kerana sudi memberi tunjuk ajar kepada hamba yang sangat biasa ini. Semoga terus tidak jemu untuk memberi nasihat-nasihat yang membina.

Kepada saudaraku Botak,

Tarbiyah memang menarik, seperti perkara-perkara lain, hanya orang yang melalui tarbiyah dapat merasai kelazatan tarbiyah. Bukanlah elok tak payah belajar langsung, belajar tetap wajib. Cuma kita kena pastikan yang diri kita rela dan bersedia untuk ditarbiyah. Barulah best!!!

Thaaqhib Mohammed said...

hey! betul.

tapi, saya teringin dengar awak bernasyid.

marwan_amz said...

suara enta lagi sedap Thaaqhib, ana selalu dengar dulu...:-)